: Profesionální tvorba www stránek, e-shopů a webových aplikací. Poskytujeme služby internetového marketingu s důrazem na SEO optimalizaci a PPC a bannerové kampaně.


Psychologie na webu


Je jen otázkou času, kdy se nově vznikající obor psychologie webu dostane i do naší země. A není se čemu divit. Návštěvníci stránek jsou stále náročnější a v konkurenci vás od úspěchu dělí často zdánlivé drobnosti. Zdánlivé proto, protože i za drobnou úpravou obsahu stránek nebo barev, často stojí rozsáhlá studie cílové skupiny zákazníků.



Co je to webová psychologie?

Webová psychologie zkoumá všechny aspekty on-line světa a jejich dopady na jedince, skupiny, a dokonce i ekonomiku. Na základě testů a vyhodnocování výsledků je možné vytvořit ucelenou koncepci pro on-line marketing, která je založená na skutečné znalosti cílové skupiny zákazníků, jejich potřeb, požadavků a odlišností od jiných sociálních skupin.

Zakladatelka oboru Nathalie Nahai říká: "Pokud si myslíte, že znáte vaše cílové publikum, mýlíte se. Kde je váš výzkum? Své domněnky vždy podložte výzkumem. Lidé se mění, a tak musíte vy měnit své strategie.

Smyslové vnímání webu

Obecně platí, že čím více smyslů zapojíte, tím silnější zážitek získáte. U webu je však situace značně komplikovaná dostupnou technologií. Na dnešním webu můžeme využít zraksluch. Se zvukovými efekty však můžete narazit. Některé návštěvníky mohou zvuky a hudba velmi obtěžovat, proto se na webu orientujeme především na zrak.

 

Na vizuální vnímání webu má vliv

  • Design a vhodně zvolené barvy
  • Rozložení stránky
  • Fotky

Design a vhodně zvolené barvy

Základem je návštěvníka webových stránek zaujmout a navést tam, kam potřebujete. K tomu vám dopomůže design, který by měl být vytvořen na základě znalosti cílové skupiny. Součástí návrhu designu je také vhodná volba barvy či chování jednotlivých prvků stránky – pohyb prvků, efekty po najetí myši apod.

Vnímání barev se liší věkem, pohlavím i národností. Malé děti dávají přednost jiným barvám než dospělí. Národy založené na mužské kultuře vyhledávají agresivnější barvy a více pohybu a interakce na stránce. To můžeme sledovat v zemích Jižní Ameriky a Asie. V Evropě převládá častěji žensky orientovaná kultura, která obecně preferuje spíše méně agresivní barvy a tíhne k vyzdvihování kvality výrobků a jejich přínosu pro rodinný život.

Mužská kultura - ve společnosti důraz kladen na úspěch, hrdinství, sebevědomí a materiálno.
Ženská kultura - zaměření společnosti na vztahy, rodinu, kvalitu života, upřednostňována spolupráce a sociální soudržnost.


Rozložení stánky

Rozložení stránky má značný vliv na připoutání pozornosti návštěvníků. Na stránce musí být velký nadpis, který jasně specifikuje požadavek návštěvníka. Následuje řešení nebo nabídka a pak akce. Všechno by mělo byt jasné a přesně směřovat k cíli.

Fotky

Fotky a vizuální dojem mají obrovský vliv na vzbuzení zájmu návštěvníků. Fotky je však opět nutné vybírat na základě znalosti cílové skupiny. Obecně platí, že fotky na webu musí „zářit“ a ukazovat návštěvníkům hezčí pohled na svět, než šedou realitu každodenního života.

Příště se zaměříme na tvorbu designu webových stránek z pohledu znalosti cílové skupiny. Na co se zaměřit a čeho se vyvarovat.